Een bedrijf beginnen

Je hebt een idee uitgewerkt en je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Nu begint het grote avontuur. Maar waarin kun je beter nu al investeren en wat staat op een lager pitje? Lees hier een aantal tips die je op weg helpen.

Maak een lijst

Waarin je het beste kan investeren als beginnende ondernemer ligt erg aan het soort werk dat je wil gaan doen. Zet daarom op een rijtje voor jezelf wat essentieel voor jou is om in huis te hebben. Is het handig om een kantoor te huren, of is het handiger om dit later te doen? Als je kunstenaar bent heb je wellicht wel de ruimte nodig om te werken aan schilderdoeken of grootse stellages. Als je schrijver bent is het niet hebben van een kantoor geen gemis. Als fotograaf heb je wel een eigen studio nodig en daarbij hoort ook de bijbehorende apparatuur zoals een camera, een achtergrondscherm, licht en een lens. Maak een lijst op volgorde van prioriteit. Zo weet je precies waarin je eerst moet investeren.

Refurbished

Als je veel moet investeren om je bedrijf op te zetten, dan kan het de moeite waard zijn om op zoek te gaan naar tweedehands of refurbished producten. Zo kun je heel gemakkelijk een refurbished zakelijke printer kopen. Ook laptops en andere hardware komen steeds vaker in refurbished versie op de markt. Het voordeel aan refurbished items is dat er garantie op zit. Daarnaast kan het je flink wat investeringsgeld schelen in een periode waarin je al vrij veel uit moet geven om het bedrijf een goede start te geven. Online kun je goed vergelijken welk item het beste is voor jouw portemonnee.

Netwerken

Ook in netwerken kun je investeren. Zowel jijzelf als persoon investeert hierin door veel koffie te drinken met allerlei mensen, zodat je eventueel opdrachten of samenwerkingen kunt realiseren, maar je kunt er ook letterlijk in investeren. Zo loont het om visitekaartjes af te laten drukken zodat je deze snel aan je gesprekspartner kunt overhandigen. Je gesprekspartner onthoudt daardoor eerder wat je doet, hoe je te bereiken bent en wat je volledige naam is. Daarnaast kan het kopen van een toegangskaartje voor een congres of lezing over een onderwerp waar jouw bedrijf of visie op aansluit eveneens als een investering gezien worden. Ook op die manier leer je veel mensen uit het veld kennen en kun je dat visitekaartje overhandigen waarin je zojuist geïnvesteerd hebt.